
37

The Other Gaza War: Hamas’ Media Strategy 
during Operation Cast Lead and Beyond

Nir Boms and Fabrice Chiche 

Nir Boms is the vice president of the Washington-based Center for Freedom in the Middle 
East and a research fellow at the International Institute for Counter-Terrorism. He authored 
chapters in the book Copts in Egypt, A Christian Minority Under Siege and The 
Long March to the West, and is a regular contributor to The Washington Times, The 
Wall Street Journal, Iran Times International, The Jerusalem Post, The National 
Review, The Asia Times, The National Interest and Haaretz. Mr. Boms is currently 
writing his PhD dissertation on the Influence of Information Technology on the political and
civic discourse in Syria and Iran.  Fabrice Chiche is the president of Le Cercle, a French 
organization that promotes debate on Middle East issues. He has written for Le Figaro, The 
Jerusalem Post and L’Observatoire du Monde Juif. Mr. Chiche contributed to the 
book Firm Stance on Iran.

A simple search in Google for the word “Gaza” will yield over 67 million results, 
while a search for its neighboring Israeli city of Sderot—located just a few 
miles away from Gaza City and a target of the last few rounds of confrontation 
between Israel and Hamas—will yield a little over a million (a ratio of 60:1). A 
more interesting comparison demonstrates that a search for “Hamas,” a local 
terrorist group, receives twice the number of “hits” (27 million) as a search for 
the international terrorist  network “al-Qa’ida.” These results can be explained by 
a number of factors, including the high level of interest in the Israeli–Palestinian 
conflict and the way different terms are coded on the internet. But the rather
impressive Hamas media presence that was apparent during the recent campaign 
in Gaza can also be attributed to the calculated and successful media strategy 
implemented by Hamas and some of its supporters. 

The notion of a “media war” is nothing new when it comes to terrorist groups. 
Ayman al-Zawahiri,  al-Qa’ida’s second-in-command, declared in 2005 that: “We 
are in a battle, and more than half of it is taking place in the battlefield of the media.
We are in a media battle for the hearts and minds of our umma [nation].”1 Relating 
to al-Qa’ida’s media efforts, in 2007, Hanna Rogan outlined a detailed strategy 
that was directed by an experienced media team, and noted the establishment of 
a number of media vehicles and the proliferation of these efforts in a number of 
countries. She concludes that “there appears to be not one jihadist media strategy 
and one media campaign, but rather a number of strategies, leading to a number 
of campaigns that coexist on the jihadist web.”2



38

Israel Journal of Foreign Affairs III : 2 (2009)

Hamas’ media strategy has not yet been studied in full. A recent attempt was that 
of Moeen Koa, a Palestinian journalist who wrote a thesis on the subject at the 
University of Westminster. Koa writes that “Hamas has a PR-conscious strategy 
which serves its strategic goal,” and that “Hamas’ PR was a major factor in their 
recent election victory.” Two other interesting findings were that “Hamas did not
appear to suffer from financial limitations while conducting its public relations
campaign,” and that after it won the general elections in January 2006, Hamas’ 
media campaigns and the focus of its PR shifted from internal to external and from 
national to international.3

The structure of the Hamas movement, which extends to a number of countries 
inside and outside the Middle East, was able to significantly advance that strategy.
Hamas is particularly accomplished in establishing affiliated institutions that
could, in turn, provide a “public face” for the movement. In fact, foreign charities 
provided a great deal of Hamas’ annual  budget and until 9/11, a significant portion
of it was actually raised in the United States.4 Seized documents and intelligence 
reports have already identified a series of front organizations located in countries
such as Italy and the UK.5 

Hamas’ Media Operation during Operation Cast Lead

The Hamas network was further mobilized during Israel’s Operation Cast Lead 
in January 2009. A first example is the case of al-Aqsa TV (Hamas’ official TV
network). Understanding the importance of this station, the Israel Defense 
Forces (IDF) decided to launch an air strike against it and partially destroyed 
the network’s main building in Gaza during the first week of the operation, on
December 28, 2008.  A week later, IDF soldiers entered the structure and seized 
the remaining equipment. The Israelis even hacked into the station’s signal and 
broadcast an animated clip of Hamas’ leadership being gunned down. 

Nevertheless, despite these losses, Hamas moved quickly to reinstate its 
broadcasting capability, which was partially restored by al-Aqsa’s mobile vehicle. 
In the first few days of the fighting, the Palestinian news agency Ramattan, which
took over the al-Aqsa frequency, continued to broadcast pictures and interviews.  
Although the station was not able to maintain a full broadcasting schedule, its 
signal remained active and it succeeded in providing exclusive interviews, such as 
the speech by Mahmoud al-Zahar on January 5, 2009, in which he claimed that 
the IDF attacks provided Hamas with justification for attacking Israeli hospitals
and ambulances.6 

Subsequently, as reported by the Lebanon-based Naharnet website,7 the station 
was able to broadcast in Lebanon, receiving assistance from Hizbullah’s al-Manar 



39

team. It is interesting to note that just a month before the anticipated Gaza campaign, 
Hamas was able to establish a second TV channel, al-Quds, which  went on the 
air on November 11, 2008 from Lebanon. According to its director general, Nabil 
al-Otaibi, the channel will embrace “the fundamental principles and rights of the 
Palestinian people, mainly the right for liberation and resistance.”8 With another 
backup station, the remaining al-Aqsa team continued its work while maintaining 
its ability to broadcast to Gaza and beyond. On December 31, 2008, it was able 
to transmit Ismail Haniyeh’s speech, which was filmed in his hiding place. Two
weeks later, al-Fahura [pride] channel started broadcasting an ongoing telethon 
with news presenters from al-Jazeera on the al-Aqsa wavelength as a fund-raiser 
for al-Aqsa TV.9 

Parallel to this, Fathi Hamad, director of al-Aqsa TV and a member of the Hamas 
parliament in Gaza, took some further action in order to maintain his international 
broadcasting ability. He contacted his Bahrain-based  supplier, Noorsat,10 and 
was able to secure al-Aqsa’s Europe feed via another satellite. After forty-eight 
hours and action taken by several NGOs, the French authority decided to shut 
down this link because the TV network was directly tied to Hamas, which is on 
the EU list of terror organizations.  The same day, the “journalists” of al-Aqsa TV 
(who are Hamas activists) were able to secure a  twenty-minute interview on the 
edition of the “Weekend Journal,” which was broadcast on France Television to 
a prime-time audience. They used that occasion to denounce Israel; for example, 
Fathi Hamad’s postion regarding IDF retaliations against Hamas rocket attacks 
from Gaza was: “It is every Palestinian’s duty to seek vengeance. Kill the occupiers. 
Murder them with suicide bombings or bullets. It does not matter how.”11

Cyber Strategy

Hamas and its proxies have been very resourceful in using web platforms. 
The unofficial Hamas website12 “Palestinian Information Center”13 (hosted in 
the UAE) is translated into eight languages, including English, French, Urdo, 
Turkish and Farsi. The site is stored on a server that hosts a number of other 
Hamas-related websites, including “al-Fateh,” which is Hamas’ site for children 
that features monthly bulletins with “pages discussing Jihad [holy war], scientific
pages, the best stories not be found elsewhere, and unequalled tales of heroism.”14 

Additional Hamas-related domains include “Palestine-info” and twelve other 
internet and television sites that are served by a number of US-based domains.15

The contents of some of these websites demonstrate that the Hamas staff, in charge 
of producing these materials, has reproduced for its own ends a whole array of 
tools that can actually be found on the web. Pal-Tube—a Palestinian-dedicated 

  Nir Boms and Fabrice Chiche 



40

Israel Journal of Foreign Affairs III : 2 (2009)

video-sharing website—is a recent illustration of this. This well-made platform 
operates as a file-sharing website, such as YouTube, in which users can upload
video clips. The clips featured include incitement against Israel, the preaching of 
terrorism and glorification of Hamas and terrorism. Posters or clips pertaining
mostly to Operation Cast Lead, portrayed as a “holocaust,” can also be found. 

Similarly, on the official website of the Ezzedine al-Qassem Brigade (Hamas’
military wing),16 you can easily find a section with a list of “martyrs” and footage
of their funerals. An in-depth analysis of the architecture of this website reveals a 
very well-defined strategy to reach the people who would be interested in having
direct contact with the movement. A section of the website offers the possibility 
of discussing, through a chat room, issues connected with the Israeli–Palestinian 
conflict.  

The war of ideas is active on other fronts as well, and certainly on online networks 
like Facebook and videos sites such as YouTube. During Operation Cast Lead, 
one of many new videos that surfaced was one featuring a young girl explaining 
that she was caught by Israeli soldiers and used as a human shield.17 Although 
no evidence is presented to prove this claim, a heavily edited clip incorporates 
pictures of Israeli soldiers juxtaposed against images of the girl in order give 
credence to her message. 

It can also be observed that various NGOs are disseminating official Hamas
propaganda in France. These organizations have a very well-defined media
strategy to support this effort. Among their tools is a series of websites and video 
resources disseminated in cyberspace. A recent example is a video posted on 
YouTube showing a group of twenty to thirty people going to Carrefour (the 
French equivalent of Walmart), while asking on camera, “Do you think, as French 
citizens, that it is appropriate to see products from Israel in our supermarkets? We 
want these products to be boycotted.” It is worth noting several other statements 
made by these activists, after they had searched for Israeli-made products in every 
corner of the supermarket. One of the activists claimed that they found items that 
are actually from Israel, such as Jaffa oranges, and other things “supposedly being 
produced by Israelis.” This video is posted on various blogs and social platforms 
(Facebook, Twitter, etc.) where these NGOs have opened accounts. The group of 
activists also sends messages during this video, such as: “These are fruit produced 
with our Palestinian water,” or “We can’t accept Israeli products for children in 
our country [France] while they are killing our children.” The same NGOs are 
also organizing campaigns aimed at sending these images directly to email inboxes 
in places of employment.



41

A Real War behind the Virtual War 

Despite the pervasive presence and rapid growth of media in our daily and 
academic lives, research has been slow to grasp the extent of its influence on
current political dynamics. The internet has already established its place as a 
major theater of war that focuses on public opinion as well as on mobilization, 
recruitment and fund-raising. These agendas, including advocating and supporting 
terrorist activities, suicide operations and subversive actions, can be readily 
promoted and promulgated by the new technology, which enables and facilitates 
the establishment of terrorist networks across borders and continents. The spread 
of technology, contrary to the predictions of some, has not weakened these trends 
but, rather, has strengthened them by expanding the reach of radical messages, 
while providing cover and mobility for those who produce these messages. 

It is also important to note that information and communication technology (ICT) 
has become extremely crucial, particularly among opposition groups that seek to 
influence political dynamics in closed and centralized societies. In every region
where citizens are oppressed, the internet often becomes the only way for dissidents 
to raise their voices outside their country. This is true even in tightly controlled 
Gaza.  A recent message posted on a blog saying that Gazans had decided to go 
on strike to protest the violence caused by Hamas-linked groups19 helped trigger 
the compilation of a detailed 113-page paper on Hamas human rights violations 
produced by Human Rights Watch.20

The study of Hamas’ propaganda and messaging is critical and relevant in the 
context of a public discussion that raises the possibility of engaging with Hamas. 
Europe and the United States should carefully study these materials before any 
attempt is made to engage and give credence to this terrorist group. It should be 
apparent that no eventual possible reconciliation with Fatah is likely to change the 
essence of Hamas’ discourse.  This brief survey of ongoing Hamas propaganda 
should demonstrate that nothing will change the fundamental aim of an organization 
that seeks to glorify martyrdom and deny the right of Israel to exist.

Until the time when technology is used solely to advance life and not to promote 
terror and destruction, the war, unfortunately, will continue—and not only in the 
virtual world. 

Notes

Untitled letter from al-Zawahiri to al-Zarqawi, intercepted by US intelligence, July 
2005.
Hanna Rogan, “al-Qa’ida’s online media strategies: From Abu Reuter to Irhabi 007,” 

1

2

  Nir Boms and Fabrice Chiche 



42

Israel Journal of Foreign Affairs III : 2 (2009)

FFI Research Report No. 2007/02729, http://rapporter.ffi.no/rapporter/2007/02729.pdf.
The thesis has not yet been published.  The information is based upon a conversation 
with the author and a synopsis that was published here: http://www.albawaba.com/en/
countries/Palestine/215990 .
David H. Gray and John Bennett Larson, ““http://www.eurojournals.com/rjis_
8_12.pdf” “Grass Roots Terrorism: How Hamas’ Structure Defines a Policy of
Counterterrorism,” Research Journal of International Studies, VIII (November 2008), 
125–131.
Jeff Cary and Matthew Levitt, “Ban Hamas in Europe,” Policy Watch  #430 (2003), 
Washington Institute for Near East Policy.
“Eurobird Satellite Carrying Hamas Al-Aqsa TV: Paris, France,” Report by the 
Intelligence and Terrorism Information Center at the Israel Intelligence Heritage & 
Commemoration Center (IICC), January 9, 2009.
http://www.naharnet.com/domino/tn/NewsDesk.nsf/getstory?openform&3FF98F137
8C6ECC1C225754F003B095D .
Al-Jazeera Net, October 27, 2008.
Interview with Ya’ara Firon of Palestinian Media Watch, March 31, 2009.
Noorsat is a branch of Eutelsat Group—a European company based in Paris.
http://www.adl.org/terrorism/profiles/al_aqsa_tv.asp.
There are a number of sources linking the Palestine Information Center (http://www.
palestine-info.info/) to Hamas. See Gabriel Weiman, “Online Terrorists Prey on the 
Vulnerable,” Yale Global Journal, (March 2008) (http://yaleglobal.yale.edu/display.
article?id=10453). See also the work of Aaron Weisburd, director of the  Society for 
Internet Research, Carbondale, Illinois, US, who has established the link of the site to 
the Hamas organization.  Also see Orly Halpern, “Hamas denies running kids’ suicide 
Web site,” The Jerusalem Post, March 16, 2006.
http://www.palestine-info.net/ among a few other domain names.
Jon Dougherty, “Hamas launches webzine for kids, Journal praises martyrs, 
encourages children to follow example,” World Net Daily, November 5, 2002; also, 
“Hamas kids’ website incites against Israel,” Ynet News, December 5, 2007 http://www.  
ynet.co.il/english/articles/0,7340,L-3398894,00.html.
These include  paltime.net; palestiniangallery.com; alresalah.info; fm-m.com; felesteen.
ps; al-fateh.net; mujamaa.org; islamic-block.net; alkotla.com; palestinianforum.com; 
aqsatv.ps and tanfithya.com. The US network-access and domain-name register
companies selling services to these Hamas websites include: Domainbank.com; register.
com; Network Solutions LLC; OnlineNIC, Inc.; GoDaddy.com; eNom, Inc.; Defender 
Technologies Group; and Oversee.net. Also see “Facilitating Hamas Propaganda in 
North America,” http://www.terrorfinance.org/the_terror_finance_blog/2007/08/
facilitating-ha.html.
 http://www.alqassam.ps/english/.
http://video.google.fr/videosearch?q=boycott+israel+carrefour+youtube&hl=fr&emb=
0&aq=f#q=young+children+shield+gaza&hl=fr&emb=0.

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17



43

http://video.google.fr/videosearch?q=boycott+israel+carrefour+youtube&hl=fr&emb=
0&aq=f#.
http://globalvoicesonline.org/2007/09/09/palestine-protesting-violence-and-the-art-of-
resistance/.
“Internal Fight: Palestinian Abuses in Gaza and the West Bank,” Human Rights 
Watch, July 29, 2008, http://www.hrw.org/en/reports/2008/07/29/internal-fight-0.

18

19

20

113

1815 Congress of Vienna. Several Eastern European Jewish communities even sent 
unofficial delegates of their own, but their influence on behalf of greater economic and
social rights and call for Jewish emancipation proved ineffective against the reactionary 
spirit that quickly reasserted itself across most of the continent. A committee of the 
Congress brought in a resolution essentially calling for permitting the Jews to enjoy 
the rights already granted them, but nothing more.

13    Sasson Sofer, Zionism and the Foundations of Israeli Diplomacy (Cambridge, 1998), p. 
380.

14    What better proof of the continuity of Diaspora diplomacy than the term shdula? 
Used in modern colloquial Hebrew to denote special interest groups, political action 
committees and lobbies, it, too, like shtadlan and shtadlanut, is a derivative form of the 
root sh-d-l. 

15   Sofer, op.cit., p. 366.
16   See John J. Mearsheimer and Stephen M. Walt, The Israel Lobby (New York, 2007).
17   Herman Wouk, The Will to Live On (New York, 2000), p. 75.

Aharon Klieman

����������������������������������������
������������������������������������

������������������
�������������������
���������������������
��������������
�������
������������������
������������������
���������������������������
���������������������������������������

������� ��� ������� ���������� ���� �������� ��� ��������� ���� �������
�������������������������������������������������������������
���� ������ ������� ���������� ��������� ���� ����� ��������������
��������� ��� ������������ ��������� ���� ����� ������� ��� ����
������������
�

  Nir Boms and Fabrice Chiche 


